Leiding geven aan schoolambities en -ontwikkeling

Dinsdag 20 nov, 2018
Nationale Schoolleiders Top VO 2018

Hoe kun je als schoolleider samen met je team vormgeven aan leiderschap en ontwikkeling om de ambities voor je school waar te maken? Deze vraag stond op donderdag 8 november 2018 centraal tijdens de vierde Nationale Schoolleiders Top voor het voortgezet onderwijs in Theater Orpheus in Apeldoorn.

Meer dan 300 schoolleiders kwamen bij elkaar om te leren van andere schoolleiders, experts en leidinggevenden van buiten het onderwijs (o.a. cultuur, bedrijfsleven en sport). Een dertigtal inspiratoren van NL2025 namen tijdens interactieve tafelsessies deel om hun expertise, ervaringen en netwerk te delen.

Cruciale rol schoolleiders
Tijdens de plenaire aftrap werden Arie Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, en Paul Rosenmöller, voorzitter van de VO-Raad, door Flint van de Gronden (directeur van het Anna van Rijn College in Nieuwegein) en Marit van Daal (conrector a.i. van De Amersfoortse Berg) op het podium ondervraagd.

“Schoolleiders spelen een belangrijke rol, zowel op de korte als de lange termijn, bij het voeren van goed personeelsbeleid, en bij het maken van keuzes om te zorgen dat het nieuwe curriculum – waarvoor volgend jaar de bouwstenen worden opgeleverd – in hun scholen wordt opgepakt en een goede pek gaat krijgen”, aldus minister Arie Slob.

NL2025 – samen maken we Nederland, ook in het onderwijs
Over NL2025 zei hij: “Ik ben ervan onder de indruk dat de mensen van NL2025 hun tijd, ruimte en energie beschikbaar stellen om ‘samen maken we Nederland’ ook te delen met het onderwijs. Ik denk dat het belangrijk is dat die ruimte geboden wordt, dat daar deuren voor open gaan, dat er matches worden gemaakt, en dat schoolleiders ook verbonden worden aan mensen van buiten de school die met hun inzichten vanuit het bedrijfsleven, de sport, de kunst- en cultuurwereld – een gemêleerd gezelschap – kunnen helpen om de juiste vragen te stellen, maar soms ook om andere inzichten te delen. Dat is gewoon hartstikke leuk en inspirerend, maar ook belangrijk om de kwaliteit van het onderwijs omhoog te krijgen.“

Gevraagd naar de aanpak van het tekort aan schoolleiders in Nederland, antwoordde Paul Rosenmöller: “Ik denk dat bestuurders creatiever na kunnen denken over dat tekort: probeer ook out-of-the-box te denken, gebruik ook de expertise van NL2025 uit de private sector. Kijk of je van buiten naar binnen kunt denken – kijk of er ook in de niet-onderwijs sectoren leiderschap is dat je de scholen in kunt halen voor het prachtige onderwijsvak. Het is mijn oprechte overtuiging dat we in Nederland de private en de publieke sector te veel gescheiden hebben – we kunnen veel meer van elkaar leren, goed dat die mensen er zijn.”

Met en van elkaar leren
Gedurende de dag hadden meer dan 300 leiders vanuit het onderwijs en andere sectoren de gelegenheid om tijdens interactieve workshops en uitgebreide tafelsessies met en van elkaar te leren over best practices van collega-schoolleiders, wetenschappers en leidinggevenden en inspiratoren van NL2025 uit cultuur, bedrijfsleven en sport. Centrale vraag: hoe geef je leiding aan schoolambities en de ontwikkeling van een school, nu en in de toekomst?

Het afwisselende programma – mede gevormd in samenwerking met het brede netwerk van inspiratoren van NL2025 uit cultuur, bedrijfsleven en sport – bood de schoolleiders de gelegenheid om een praktisch actieplan te ontwikkelen om tot oplossingen te komen voor hun persoonlijke ambities en uitdagingen.

Meer Nieuws