Topvrouwen en schoolleiders gaan van elkaar leren

Woensdag 29 apr
Twaalf schoolleiders uit het basisonderwijs en twaalf topvrouwen van grote ondernemingen als ABN Amro, De Hermitage, KPMG en ACM zijn de kopgroep in een nieuw uitwisselingsprogramma. De twaalf koppels gaan van elkaar leren via een speciaal cross mentoring initiatief. Dit komt voort uit een samenwerking tussen Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS) en NL2025 met als doel verbondenheid te creëren en het vak van schoolleider in de schijnwerpers te zetten. Na de pilot met de twaalf gaan meer schoolleiders hun schooldeuren openen voor leidinggevenden uit allerlei sectoren in een bredere samenwerking met NL2025.

“Het doel van het programma is om van elkaar te leren en een grotere verbondenheid tussen onderwijs, bedrijfsleven en andere sectoren te creëren”, zegt initiatiefnemer Merel van Vroonhoven, onafhankelijk aanjager ‘aanpak lerarentekort’. “Ook hopen we dat de deelnemers elkaars denkkracht gebruiken voor de complexe vraagstukken in het onderwijs. Een daarvan is het, vaak onzichtbare, schoolleiderstekort, dat nog fors zal stijgen. Terwijl schoolleiders juist zo een belangrijke rol vervullen, bijvoorbeeld bij het aantrekken en behouden van leraren. Hopelijk draagt dit programma een steentje bij aan de oplossing”, aldus de voormalig bestuursvoorzitter van AFM die nu zelf leraar in opleiding is.

Het idee voor deze nieuwe vorm van samenwerking komt voort uit de Nationale Schoolleiderstops van NL2025 en AVS. De gedachte is dat topvrouwen met al hun ervaring in grote organisaties hun kennis willen delen. Tegelijkertijd kunnen ze leren van schoolleiders over het onderwijs, de dilemma’s en complexiteit. Deze kennisoverdracht zou ook kunnen leiden tot meer onderling begrip.

Mede-initiatiefnemer Petra van Haren, voorzitter van de Vereniging van Schoolleiders, ziet uit naar de resultaten van het programma. “We zijn heel benieuwd wat schoolleiders van professionals uit andere branches kunnen leren en natuurlijk vice versa. We hopen ook dat mensen zien hoe mooi en complex het vak van schoolleider is”, aldus Petra van Haren. “Je kunt dagelijks werken aan de ontwikkeling van soms grote teams én van kinderen, maar staat ook voor bijzondere uitdagingen die hands-on mentaliteit vragen. Want waar iedere leidinggevende in een andere sector vaak administratieve, ICT of facilitaire ondersteuning heeft, is dat in het onderwijs helaas nog niet altijd vanzelfsprekend.”

De topvrouwen zijn de inspirerende voortrekkers in het programma om straks de top van management van het regionale bedrijfsleven te verbinden aan schoolleiders. Ook andere leiders uit verschillende sectoren, aanjagers uit NL2025, worden betrokken. “Op deze manier willen we graag tot duurzame regionale netwerken komen waarin beide werelden elkaar ontmoeten en kennis delen over leiderschap die nodig is bij innovaties en complexe vraagstukken. Dit uiteraard allemaal gericht op de belangrijke rol van onderwijs in onze maatschappij”, aldus Van Haren.

Donderdag werden de topvrouwen en schoolleiders gekoppeld, vanwege COVID-19, via een digitale ontmoeting. Na centrale inleidingen van Petra van Haren en Merel van Vroonhoven maakten de deelnemers in een één op één sessie voor het eerst kennis. Jasmijn Kester, lid van de Onderwijsraad, zette de huidige stand van zaken in het onderwijs uiteen. Eind 2020 wordt de pilot geëvalueerd.

Meer Nieuws