Ruime meerderheid Nederlandse bevolking wil versoepeling lockdown in combinatie met nieuwe maatregelen.

Woensdag 6 mei
PERSBERICHT - 77% van de Nederlandse bevolking ziet graag een versoepeling van de lockdown. Die moet worden mogelijk gemaakt door maatregelen zoals meer testen, extra mondkapjes en quarantaine voor besmette mensen en hun gezinsleden. Dat blijkt uit de aanvullende vragen die Namens Nederland de afgelopen tijd heeft gesteld over de coronacrisis en de manier waarop die volgens de inwoners van Nederland moet worden aangepakt. Namens Nederland (namensnederland.nl) is de grootschalige enquête die vanaf 15 april onder de Nederlandse bevolking wordt gehouden. Meer dan 100.000 inwoners van Nederland hebben inmiddels meegedaan aan de enquête.

De resultaten van deze extra vragen sluiten aan bij de verwachting van de versoepeling van de maatregelen. Gisteren werd al duidelijk dat het kabinet vanavond een ‘routekaart’ gaat presenteren die de inwoners van Nederland perspectief moet bieden op een stapsgewijze uitweg uit de intelligente lockdown te komen. Namens Nederland legde de inwoners van Nederland drie scenario’s voor. Het scenario van een versoepelde lockdown bleek daarbij de grote voorkeur te hebben.

● 77% steunt een versoepelde lockdown in combinatie met andere maatregelen (zoals afstand houden, testen en mondkapjes) om zo een redelijk lopende economie mogelijk te maken

● 11% wil het houden zoals het nu is, met mogelijk langdurige gevolgen voor de economie

● 12% wil een volledige opheffing van de lockdown, met een risico op terugkeer van het virus en daarmee verdere schade aan de economie.

Voor allerlei gerichte maatregelen die verspreiding van het coronavirus moeten voorkomen, bestaat brede steun. 81% is voor quarantaine voor besmette mensen en 68% vindt dat die ook voor hun gezinsleden moet gelden. Daarnaast steunt een ruime meerderheid diverse maatregelen op de werkvloer, zoals flexibele werktijden en meer afstand tussen werkplekken. 49% is daarmee eens, 20% is het daar zelfs helemaal mee eens.

“De inwoners van Nederland willen duidelijk een versoepeling van de huidige situatie”, zegt Sven Smit, Senior Partner van McKinsey & Company en aanjager van NL2025, mede- initiatiefnemer van Namens Nederland, “al vinden zij die alleen verstandig in combinatie met tal van aanvullende maatregelen.”

“Het is goed om te zien dat het overgrote deel van de Nederlanders het scenario steunt om het land stap voor stap en in combinatie met het juiste pakket aan maatregelen te heropenen. Goede protocollen per sector gaan helpen om mensen op een veilige manier weer aan het werk te laten gaan”, aldus Jacques van den Broek, CEO Randstad en aanjager NL2025.

Namens Nederland is een onafhankelijk en breed gedragen initiatief van NL2025 en een grote groep mede-initiatiefnemers, waaronder bedrijven, maatschappelijke organisaties, koepelorganisaties, mediapartijen, vakbonden en verenigingen. Namens Nederland geeft iedereen de mogelijkheid om mee te denken over wat er op dit moment en straks ná de crisis moet gebeuren in ons land. De enquête loopt tot nog minstens eind juni. Het doel is te komen tot een gemeenschappelijke toekomstvisie en aanpak voor Nederland, die tijdens en ná de coronacrisis op continubasis breed wordt gepubliceerd.

--------------------------

NOOT VOOR PERS

De initiatiefnemers van Namens Nederland zijn onder andere ADG Groep, Albert Heijn, CNV, De Unie, Deedmob, DPG, DSM, fiKks, FNV, Future NL, G-Star, ICT Media, ING, JOGG, Johan Cruyff Foundation, Jumbo, KBO-PCOB, Jonge Klimaatbeweging, KNVB, KVK, Stichting LeerKRACHT, McKinsey & Company, MediaMonks, MKB Nederland, MVO Nederland, NJR, NL2025, NL Voor Elkaar, NLdigital, nlgroeit, NOC NSF, NS, Philips, Rabobank, Randstad, RTL, Salesforce, &samhoud, schooldakrevolutie, SER, Shell, SKIM, SRVO, STER, TomTom, Vereniging Eigen Huis, Vereniging Natuurmonumenten, Unilever, VNO NCW, Vopak, VO-Raad, WNF en Young Impact.

Contact en verzoek tot interviews:

Anja Verheij-Köllmann// 06 50 65 77 02 // anja.verheij@nl2025.nl

Interviewmogelijkheden (coördinatie Anja Verheij):

Sven Smit, McKinsey & Company

Jacques van den Broek, CEO Randstad

Link onderzoek

www.namensnederland.nl

Over NL2025

NL2025 is kartrekker en een van de belangrijke initiatiefnemers van Namens Nederland. NL2025 een beweging waarin onder andere leiders ("Aanjagers") uit het bedrijfsleven, cultuur en wetenschap, onderwijs, kunst en sport zich op persoonlijke titel vanuit het "pay it forward" principe inzetten voor een betere toekomst van Nederland. NL2025 helpt om bestaande succesvolle initiatieven nog groter te maken en de impact te vergroten door de inzet van kennis, expertise en netwerk. Kijk voor meer informatie op www.nl2025.nl.

Meer Nieuws