Kinderen en jongeren komen met ideeën voor Nederland

Woensdag 20 mei
PERSBERICHT - Het platform Namens Nederland (www.idee.namensnederland.nl) gaat inzichten en ideeën verzamelen van kinderen en jongeren die de uitdaging van premier Rutte willen aangaan. Tijdens zijn persconferentie gisteravond riep de premier jongeren op om niet af te wachten, maar actief bij te dragen aan het oplossen van de coronacrisis. Mede-initiatiefnemers van Namens Nederland pakken de handschoen op en hebben op het platform meteen ruimte vrijgemaakt om ideeën te verzamelen, te analyseren en te beoordelen, om ze vervolgens aan te bieden aan de premier. Alle jongerenorganisaties zijn welkom om zich aan te sluiten bij dit initiatief.

Na de oproep van premier Rutte kwamen er vragen over de plaats waar jongeren hun ideeën kunnen delen om vervolgens met het kabinet in gesprek te gaan. Vandaag heeft Namens Nederland zijn platform direct daarvoor opengesteld. Dankzij het snelle handelen van diverse mede-initiatiefnemers van Namens Nederland: NL2025 en diverse organisaties die zich dagelijks inzetten voor kinderen en jongeren, zoals Young Impact, Blikverruimers, Missing Chapter Foundation, Young Crowds, Jonge Klimaatbeweging, Johan Cruyff Foundation en JOGG.

Op Namens Nederland (www.idee.namensnederland.nl) kunnen kinderen en jongeren vanaf vandaag hun ideeën indienen. Die zullen eerst worden verzameld, een fase waarin jongeren elkaars ideeën kunnen liken en delen. Ook kan iedereen op ideeën reageren om ze te versterken en aan te scherpen. In samenwerking met NL2025 en de jongerenorganisaties gaat Namens Nederland de verfrissende ideeën ophalen. Daarna volgt een zorgvuldige analyse. Hierin worden de kinderen en jongeren bijgestaan door de betrokken partijen. Namens Nederland biedt de uitkomsten en analyse van alle ideeën aan premier Rutte aan en wil hem en zijn collega’s uitnodigen in gesprek te gaan over de ideeën van de kinderen en jongeren en hoe die de huidige aanpak en toekomst van Nederland kan versterken.

Jongerenorganisaties verbonden

De belangrijkste jongerenorganisaties omarmen het initiatief. De organisaties willen zoveel mogelijk jongeren bereiken en hen de kans geven om hun ideeën voor de toekomst van Nederland bij premier Rutte gezamenlijk terecht te laten komen.

“Wij omarmen het plan van Namens Nederland. Dit platform kan versnippering helpen voorkomen en daarmee ook echt impact maken,” aldus Laurentien van Oranje, die al jaren pleit voor meer oprechte participatie van kinderen en jongeren. “We moeten er ook voor zorgen dat de input van kinderen en jongeren niet vrijblijvend is. Want jongeren geven terecht aan dat hun stem geen afvinkbox moet zijn. Dit vraagt om een gelijkwaardige dialoog tussen jongeren besluitvormers. En we zullen helpen waarborgen dat niet alleen actieve en zichtbare kinderen en jongeren van zich laten horen maar ook degenen die zich daar niet zo snel toe geroepen voelen. Een inclusieve aanpak van is voor mij randvoorwaarde van succes.”

“Uit de hoge deelnamecijfers van jongeren aan Namens Nederland blijkt hoe betrokken jongeren zijn bij de huidige situatie. Daarnaast blijkt uit onderzoek van Young Impact dat 70% van de jongeren zich wil inzetten voor anderen tijdens deze crisis en 30% is al in actie gekomen, aldus Patrick Anthonissen van Young Impact. “Jongeren willen zich graag actief inzetten voor de toekomst van Nederland, het is immers hún toekomst. Via Young Impact hebben bovendien 7.000 jongeren meegedaan aan Young Impact Helpt. Via deze speciale corona-actie campagne kunnen jongeren tijdens deze crisis een positieve impact hebben op een ander én zichzelf.”

“Jongeren hebben vanwege de tijd waarin ze zijn opgegroeid en de levensfase waarin ze zitten een uniek perspectief toe te voegen,” aldus Talitha Muusse van Blikverruimers en aanjager van NL2025. “Vanuit Namens Nederland delen we de uitkomsten met maatschappelijke organisaties, bedrijven, overheid en politiek, zodat zij het geluid van de jongeren onderdeel kunnen laten zijn om ideeën te vormen en in de besluitvorming.”

“'De frisse blik van jongeren is ontzettend belangrijk in deze tijd. Met de creatieve ideeën van jongeren kunnen we in de 1.5-meter samenleving bouwen aan een mooie, inclusieve en duurzame toekomst', aldus Werner Schouten, voorzitter van de Jonge Klimaatbeweging.

“Dit nieuwe ideeënplatform is een geweldig initiatief van de jongerenorganisaties die actief zijn voor Namens Nederland”, aldus Umar Mirza aanjager van NL2025. “We nodigen ook andere jongerenorganisaties uit om zich aan te sluiten bij dit initiatief. Dan is het duidelijk dat er één centrale plek is waar jongeren hun ideeën kwijt kunnen. Het ideeënplatform is bovendien een prachtig instrument voor scholen en sportclubs. Zij kunnen de ideeën van jongeren inzetten in de gesprekken die zij hebben met hun leerlingen en leden.”

----------------

NOOT VOOR PERS

De initiatiefnemers van Namens Nederland zijn onder andere ADG Groep, Albert Heijn, CNV, De Unie, Deedmob, DPG, DSM, fiKks, Future NL, G-Star, ICT Media, ING, JOGG, Johan Cruyff Foundation, Jumbo, KBO-PCOB, Jonge Klimaatbeweging, KNVB, , Stichting LeerKRACHT, McKinsey & Company, MediaMonks, MKB Nederland, MVO Nederland, NJR, NL2025, NL Voor Elkaar, NLdigital,NOC NSF, NS, Philips, Rabobank, Randstad, RTL, Salesforce, &samhoud, schooldakrevolutie, SER, Shell, SKIM, SRVO, STER, TomTom, Vereniging Eigen Huis, Vereniging Natuurmonumenten, Unilever, VNO NCW, Vopak, VO-Raad, WNF en Young Impact. Exterion Media, tzorg, Deloitte, CSU

Contact en verzoek tot interviews:
Anja Verheij-Köllmann// 06 50 65 77 02 // anja.verheij@nl2025.nl,
Sabine Tool-Fredriks// 06 21 84 07 98 // sabine.tool-fredriks@nl2025.nl

Interviewmogelijkheden (coördinatie Anja Verheij en Sabine Tool-Fredriks):
Talitha Muusse - Blikverruimers
Patrick Anthonissen - Young Impact
Jip Samhoud - NL2025
Umar Mirza - NL2025

Link ideeën platform
www.namensnederland.nl
www.idee.namensnederland.nl

Over NL2025
NL2025 is kartrekker en een van de belangrijke initiatiefnemers van Namens Nederland. NL2025 een beweging waarin onder andere leiders ("Aanjagers") uit het bedrijfsleven, cultuur en wetenschap, onderwijs, kunst en sport zich op persoonlijke titel vanuit het "pay it forward" principe inzetten voor een betere toekomst van Nederland. NL2025 helpt om bestaande succesvolle initiatieven nog groter te maken en de impact te vergroten door de inzet van kennis, expertise en netwerk. Kijk voor meer informatie op www.nl2025.nl.

Meer Nieuws