Internationaal groeien volgens Edwin van der Sar

Donderdag 17 jun
Over voetbal heeft iedereen ter wereld een mening - zeker nu, tijdens het EK 2021. Is het daarom als 'product' ook makkelijk over de grens te verkopen?

Nee, ook voor voetbal is het een kwestie van de lange adem, zei NL2025-aanjager Edwin van der Sar tijdens de editie van BusinessBoost Live Online over internationale groei. De 130-voudig international is sinds eind 2016 algemeen directeur en directievoorzitter van Ajax, en in die rol draagt hij internationaal de voetbalfilosofie van Ajax uit.

Van der Sar speelde als doelman voor Ajax, Juventus, Fulham en Manchester United en wist dus tijdens zijn voetbalcarrière al hoe het was om over de grenzen te spelen. Hij won in zijn loopbaan twee keer de Champions League en één keer de UEFA Cup. Hoe 'wint' hij nu voor Ajax de zakelijke wedstrijd?

Ajax heeft in Nederland al zo'n 4 à 5 miljoen supporters - veel ruimte tot groei is er in eigen land niet meer, aldus Van der Sar. De stadions zitten vol. Tv-rechten zouden nog iets kunnen groeien of een andersoortige competitie, maar er zijn gewoon bepaalde beperkingen door de grootte van Nederland voor een internationaal opererende voetbalclub. En dus is het zijn ambitie om in het buitenland zo veel mogelijk mensen fan te laten worden van Ajax, naast de lokale club die ze steunen. Tegelijk zoekt hij de samenwerking met clubs in landen waar de voetbalcultuur nog niet zo groot is, zoals de VS en China. Hiervoor stationeert Ajax spelers en coaches permanent in het buitenland. Zo leren de lokale spelers het Ajax-spel kennen en wordt de club top-of-mind voor jonge, talentvolle spelers uit deze landen. Door ook lokale coaches op te leiden, gaat bovendien het hele niveau van de partnerclub omhoog.

Van der Sar praat veel met andere ondernemers en NL2025-aanjagers over zakendoen in het buitenland, maar het blijft volgens hem een kwestie van de lange adem. "Zorg ervoor dat je de taal spreekt! En laat zien dat je wilt samenwerken met lokale mensen om uiteindelijk de kwaliteit lokaal te verstevigen." Voor Van der Sar staat daarbij altijd het eerlijke verhaal voorop. "Echtheid en kwaliteit gaan boven alles." Je merk is cruciaal, zegt hij. "Iedereen binnen het bedrijf moet de waarde van het merk begrijpen." En dan is het wel een voordeel dat je merk Ajax is…

Meer Nieuws