Media.Monks als Gouden Groeier bekroond tijdens Top 250 Groeibedrijven Event

Maandag 11 okt, 2021
Digitaal productiebedrijf Media.Monks heeft op het Top 250 Groeibedrijven Event de award Gouden Groeier 2021 in ontvangst mogen nemen. Die onderscheiding is voor het Nederlandse bedrijf dat dit jaar de grootste groei heeft gerealiseerd. De award werd uitgereikt door oud-winnaar Jitse Groen van Takeaway.

Groeibedrijven zorgen voor meer banen. Daar profiteert de hele economie van. De Top 250 Groeibedrijven is gebaseerd op het ScaleUp Dashboard van de Rotterdam School of Management (RSM) en het Erasmus Centre for Entrepreneurship (ECE), in samenwerking met nlgroeit. De lijst geeft een compleet overzicht van de grootste groeiers van ons land.

Omdat de lijst dit jaar vijf jaar bestaat, werd er een groot lustrumevenement aan gekoppeld. Onder de titel Top 250 Groeibedrijven Event vond dat op 6 oktober plaats in het Erasmus Centre for Entrepreneurship in Rotterdam. De belangrijkste prijs die op het evenement werd uitgereikt, was de Gouden Groeier voor het snelst groeiende bedrijf van allemaal. Dat is dit jaar dus Media.Monks.

Media.Monks creëerde 2300 nieuwe banen (in FTE) en groeide het snelst in de periode van eind 2017 tot en met eind 2020. Het digitale productiebedrijf heeft inmiddels kantoren in Hilversum, Amsterdam, Londen, Stockholm, Dubai, New York, Los Angeles, Singapore en werkt samen met nationale en internationale reclamebureaus aan digitale projecten voor toonaangevende merken.

CEO Victor Knaap nam de prijs in ontvangst: "Het is supereervol om deze award te winnen. Het leiden van een groeibedrijf is het mooiste wat er is, maar onderschat de impact op het managementteam en de organisatie die groeit met dubbele en driedubbele cijfers niet. Iedereen in deze Top 250 heeft er de afgelopen jaren ongetwijfeld een hoop grijze haren bij gekregen. Daarom is deze prijs ook zo'n enorm mooi initiatief voor alle ondernemers die hun leven – en haarkleur – hebben opgegeven om dit te realiseren. Ondertussen gaan wij verder met het uitbouwen van Media.Monks als de meest toonaangevende digitale serviceverlener in de wereld."

In het groeiverhaal van Media.Monks is nog een bijzondere rol weggelegd voor het mentortraject van nlgroeit. In combinatie met een beetje mazzel. Victor: “Toen ik een mentor kreeg via nlgroeit, ben ik meteen voor de duurste gast gegaan. Dat werd Sven van McKinsey (Sven Smit, red.). Ik dacht: die weet sowieso alles. Zij adviseren alle bedrijven. We hebben toen twee heel leuke gesprekken gehad. Maar nu komt het. In 2017 klopte Sir Martin Sorrell, de reclameman die WPP (marktwaarde 19 miljard) oprichtte, aan bij McKinsey en vroeg: wat is nou het beste bedrijf dat jullie kennen. En toen zei Sven: Media.Monks!”

“En zo dacht Martin Sorrell dus dat wij een McKinsey-approved bedrijf waren.” En dat heeft gewerkt. In 2017 investeerde Sorrell meer dan 300 miljoen in Media.Monks. Knaap: “Ik kan natuurlijk een prachtig verhaal vertellen over hoe we op een zolderkamer zijn begonnen en nu een internationaal bedrijf zijn. Maar soms moet je hier en daar ook een beetje mazzel hebben. Dus ja, misschien was het met een omweg: maar Sven is enorm belangrijk geweest.”

Nog drie andere ondernemers vielen in de prijzen. Fashionmerk My Jewellery is het snelst groeiende Nederlandse bedrijf met een vrouw aan het roer. CEO Sharon Hilgers ontving hiervoor de Vrouwelijke Groeier. Sam Rohn, CEO van bezorgservice Red je Pakketje (gestart in 2016) is uitgeroepen tot Jonge Groeier 2021. Voor de categorie Impactvolle Groeier 2021 kwam speciaal een jury bijeen. Greet Prins (voorzitter Raad van Bestuur, KvK), Pieter Waasdorp (directeur Ondernemerschap, ministerie EZK) en Ed Brinksma (voorzitter College van Bestuur, Erasmus Universiteit) riepen vervolgens voedingsbedrijf Protix uit tot meest impactvolle groeier.

Meer Nieuws