Vincent Moolenaar heette de deelnemers welkom, waarna Arthur Simonetti nadere uitleg gaf over de principes en focus van NL2025 voor de komende jaren. Daarna was het tijd voor de drie pitches.
Pitch 1: Stadsnetwerk Utrecht
Lineke Maat van het Stadsnetwerk Utrecht zoekt ambassadeurs en kennisuren. De ambitie van het netwerk is de handen ineenslaan voor gelijke kansen voor kinderen/jongeren. Dat doet het netwerk door te investeren in het inlopen van onderwijsachterstanden door leertijduitbreiding, aanvullend op reguliere taak van het onderwijs. Dit aanvullend aanbod moet toegankelijk, vindbaar en kwalitatief hoogwaardig zijn. Het netwerk heeft hoge verwachtingen van kinderen en jongeren en wil hen uitdagen. Stadsnetwerk Utrecht versterkt daarvoor vrijwilligersinitiatieven, onder meer door de duurzame inzet van studenten en via webinars met UU en VCU). Zo bouwt het netwerk een infrastructuur waarin iedereen duurzaam samenwerkt voor gelijke kansen van kinderen. Ook houdt Stadsnetwerk pilots op het versterken van de samenwerking op wijkniveau.
Stadsnetwerk heeft de volgende hulpvragen:
- Uitdragen van de ambitie van het Stadsnetwerk: gelijke kansen is een opdracht van de stad
- Zet je netwerk in voor samenwerking
- Schenk je (advies)uren op het gebied van bijvoorbeeld organisatieontwikkeling, communicatie & pr, financieringsstrategie
- Adopteer (met een team) een activiteit (naar voorbeeld voorlezers van A.S.R en ICM)
Pitch 2: IMC Weekendschool
Anne Kiket en Elyas Razawi van IMC Weekendschool zoeken gastdocenten, begeleiders en toegang tot ICT-organisaties in Utrecht. Stichting IMC Weekendschool stelt zich ten doel om alle jongeren (specifiek op de plekken in Nederland waar dat het hardst nodig is) van alle schoolniveaus, zó op te leiden dat ze gemotiveerd hun plek kunnen innemen in de samenleving.
IMC Weekendschool heeft de volgende hulpvragen:
- We zoeken gastdocenten
- We willen introducties bij ICT-organisaties in Utrecht en omgeving om verder inhoudelijke programma’s uit te werken en te geven
- We zoeken begeleiding (delen van kennis en ervaring) om samen met 5-10 IMC-alumni te werken op het thema van fundraising
Pitch 3: Steenbreek
Christian Naethuys van Steenbreek zoekt ambassadeurs. De landelijke Stichting Steenbreek zet zich in om de leefomgeving te vergroenen. Dit doet de stichting onder meer via de oudste hobby ter wereld: tuinieren. Hierbij zijn huidskleur, nationaliteit, leeftijd en welvaart grenzeloos en werken ze juist verbindend tussen mensen. Al deze liefhebbers – voor elke straat één – creëren samen een sociaal verbindend netwerk van tuinambassadeurs dat iedere straat in de multiculturele Domstad Utrecht gaat veroveren, te beginnen met Noordoost.
Steenbreek heeft de volgende hulpvragen:
- Help mee om de ambitie te realiseren door de bekendheid van het initiatief te vergroten
- Ben je zelf enthousiast tuinliefhebber of ken je iemand? Geef je dan op als ambassadeur
- Ken je organisaties/bedrijven die zouden kunnen helpen om het ambassadeursnetwerk te vergroten? Meld je dan ook!