Online pitch-event levert veel op!

Maandag 7 nov
Op woensdag 2 november kwamen we tijdens de lunch weer online samen voor een pitch-event met veel impact. In 60 minuten kregen we veel voor elkaar. Want de vier initiatieven die we met hun concrete hulpvragen onder de aandacht brachten, kregen veel hulp aangeboden van enthousiaste NL2025-aanjagers.

Niet alleen zetten de aanjagers hun eigen tijd, netwerk, kennis en expertise in, ze deelden de hulpvragen ook volop in hun eigen organisatie en netwerk. Het NL2025-motto ‘pay it forward’ bleek zo opnieuw te werken. Deze vier initiatieven zetten zichzelf tijdens het event in het zonnetje met elk een mooie pitch:

Vitaal: Get it done (in samenwerking met Young Impact en Stichting Kikid)
Oprichter van Stichting Get it done Hanna Verboom nam ons mee op reis naar een gezonder en vitaler Nederland. Daar hoort ook mentale gezondheid bij, want dat is een onlosmakelijk onderdeel van onze algehele gezondheid. Veel onderzoeken wijzen uit dat de mentale gezondheid van veel mensen onder druk staat. 43,5% van de Nederlanders krijgt in het leven te maken met psychische kwetsbaarheden. 18% praat er nooit over en 64% van de werkgevers zegt mensen met een psychische kwetsbaarheid niet aan te nemen (bron: onderzoek prof.dr. Evelien Brouwers).

Dit alles terwijl juist verbinding en (zelf)acceptatie cruciaal zijn voor iedereen die te maken heeft met psychische kwetsbaarheden. Wanneer we met elkaar in gesprek gaan – ieder op z'n eigen manier, eigen tijd en met mensen die we vertrouwen – stimuleren we het herstelproces. We wensen dat iedereen de mogelijkheid heeft om uit de schaduw te stappen. Wanneer je mentale uitdagingen hebt, geeft het kracht om je verbonden te weten met anderen.

Hanna Verboom heeft dat gedaan met haar persoonlijke verhaal in de documentaire 'Uit de schaduw'. Ze werd overspoeld door duizenden reacties van mensen die naar aanleiding van de docu hun verhaal durfden te delen. Kwetsbaarheid is kracht. Met haar stichting vraagt ze aandacht voor het taboe op psychische variaties.

Hanna vertelde in haar pitch over de campagne die in januari wordt gelanceerd. Ze zoekt daarbij de samenwerking met initiatieven die zich inzetten voor hetzelfde doel en roept mensen en organisaties op om mee te doen op Blue Monday op 16 januari.

Hulpvraag
Help mee om meer gesprekken te starten over mentale gezondheid en doorbreek het taboe. Wie doet er mee op 16 januari? Neem dan contact op via NL2025.

Groei: nlgroeit
Groeibedrijven zorgen voor meer banen. Daar profiteert de hele economie van. De Top 250 Groeibedrijven is gebaseerd op het ScaleUp Dashboard van de Rotterdam School of Management (RSM) en het Erasmus Centre for Entrepreneurship (ECE) en is in samenwerking met nlgroeit. De lijst geeft een compleet overzicht van de grootste groeiers van ons land. Het snelst groeiende bedrijf ontvangt de Gouden Groeier.

Digitaal creatief bureau Media.Monks is voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot de Gouden Groeier en is daarmee het snelstgroeiende bedrijf van Nederland in 2022. Media.Monks groeide de laatste drie jaar gemiddeld met 80 procent en met meer dan 4000 nieuwe banen (in FTE). Het Hilversumse mediabedrijf werd gekroond op het Top 250 Groeibedrijven Event in het AFAS Theater in Leusden, een initiatief van Erasmus Centre for Entrepreneurship en nlgroeit. Victor Knaap (CEO Media.Monks) nam de prestigieuze award (digitaal) in ontvangst in een zaal vol collega-groeiondernemers en sprak tijdens het pitch-event ook alle aanjagers toe.

Het goede nieuws van 2022 is dat nlgroeit in het afgelopen jaar een zelfstandige stichting met meerjarige financiering is geworden. Nlgroeit is een platform door ondernemers, voor ondernemers met een bedrijf met een omzet tussen de 1 en 100 miljoen. Zonder enige commerciële bijbedoeling helpt nlgroeit die ondernemers met hun volgende stap, via inspirerende en educatieve content, via events waarop je van elkaar kunt leren, via een netwerk van gekwalificeerde partners én dankzij meer dan 450 zeer ervaren ondernemers die als mentor ondernemers persoonlijk verder kunnen helpen.

Hulpvraag
Nlgroeit heeft nog altijd nieuwe mentoren nodig om innovatieve en ambitieuze ondernemers verder op weg te helpen. Wil je mentor worden? Meld je dan aan bij nlgroeit.

Onderwijs: Stichting LeerKRACHT
Het onderwijs wordt beter als leraren beter worden. Niet door ze te achtervolgen met doelen, niet door ze op cursus te sturen, maar door als professionals op de school van elkaar te leren en samen het onderwijs te verbeteren. Dat is de visie van Jaap Versfelt, oprichter van Stichting LeerKRACHT.

Stichting leerKRACHT is in 2012 opgericht en helpt inmiddels meer dan 1300 scholen met in totaal ruim een half miljoen leerlingen om een verbetercultuur te creëren. Daarbij maakt de leerKRACHT-aanpak gebruik van stand-up meetings voor lerarenteams ('bordsessies'), gezamenlijk lesontwerp en onderlinge lesbezoeken door leraren en de stem van de leerling om hun input en feedback te krijgen. Onderzoek van Universiteit Utrecht laat zien: scholen die met leerKRACHT werken, creëren binnen één jaar een lerende cultuur op school. Daardoor worden leraren binnen twee jaar na de start bewezen beter in hun vak.

Samen met leerKRACHT organiseert NL2025 een mentoring-programma om kennisuitwisseling tussen scholen en andere sectoren te stimuleren. Schoolleiders en schoolcoaches van honderden leerKRACHT-scholen worden één op één gekoppeld aan schooldirecteuren, (team)leiders, managers, scrummasters en agile coaches uit bedrijven die ervaring hebben met continu verbeteren. Na een zeer succesvolle pilot van 100 koppels krijgt het mentoring-programma een vervolg. Initiatiefnemer Jaap Versfelt lichtte tijdens zijn pitch toe hoe NL2025 kan bijdragen aan dit project, waardoor het onderwijs voor duizenden kinderen duurzaam kan worden verbeterd.

Hulpvraag
LeerKRACHT is op zoek naar mentoren: managers, teamleiders, scrummasters en agile coaches die met één dag van hun tijd – gebruikmakend van hun ervaring met continu verbeteren (lean, agile etc.) – het onderwijs voor honderden kinderen structureel helpen verbeteren. En deel in jouw organisatie en netwerk deze oproep met mensen van wie jij weet of denkt dat ze ook willen en kunnen helpen.

Duurzaam: Groene Gezonde Bedrijventerreinen Estafette
Maar 1 procent van het grondoppervlak van bedrijventerreinen bestaat uit groen-blauwe structuren, ofwel: bomen, vaste planten, gras, sloten, poelen. Dat moet anders.

Stichting Steenbreek, Natuur en Milieufederaties, Stichting Kennisalliantie Bedrijventerreinen Nederland (SKBN), Samen Klimaatbestendig en NL2025 organiseren de Groene Gezonde Bedrijventerreinen Estafette. We organiseren excursies naar inspirerende en vooruitstrevende groen-blauwe bedrijventerreinen door heel Nederland. Op deze events komen wethouders, beleidsmakers, NGO's en ondernemers bij elkaar. Door deze partijen te verbinden, kunnen we meer bedrijventerreinen in Nederland vergroenen.

Het eerste evenement vond op 10 oktober plaats in Noord-Brabant op de High Tech Campus in Eindhoven en was een groot succes. Onderdeel van het plenaire programma was een voorbeeldcasus van Eindhoven Airport District. Daarna vond een inspirerende rondleiding plaats op het HTC-terrein. Tijdens het pitch-event vertelde Roel van Dijk daar enthousiast over.

Hulpvraag
Voor de volgende estafettes zijn we op zoek naar voorbeeldcasussen zoals Eindhoven Airport District en inspirerende locaties zoals HTC, maar dan in de regio’s West, Noord en Oost. Neem dan contact op met NL2025 als je goede ideeën hebt!

Meer Nieuws